ERIP103 Vammaisuus, moninaisuus ja osallisuus (5op), JYU avoimen yhteistyöoppilaitos, Hämeen kesäyliopisto
Verkko-opiskelu
Opintopisteet: 5 op
HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.
Opintojaksolla tutustut vammaisuuteen ja muuhun moninaisuuteen sekä niihin liittyviin asenteisiin ja ennakkoluuloihin sekä eettisiin kysymyksiin.
Osallisuutta ja hyvinvointia tarkastelet etenkin inklusiivisen pedagogiikan näkökulmasta.
Opintojaksosuoritukseen kuuluu 1. toiminnallinen ryhmätehtävä yhteistyöoppilaitoksessa ja 2. oppimistehtävä (parityömahdollisuus) Moodlessa. Opintojakso on avoinna 1.8.2025-31.7.2026 ja tehtäviä voi palauttaa Moodleen yhteistyöoppilaitoksen ja oman aikataulun mukaan (suositus n. kuukausi ryhmäsuorituksesta). Tehtävät otetaan arvioitavaksi pääsääntöisesti kunkin kuukauden alussa.
Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali (muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa):
A) Asenteet, ennakkoluulot ja kulttuurinen moninaisuus
Helkama, K., Myllyniemi, R., Liebkind, K., Ruusuvuori, J. Lönnqvist, J.-E., Hankonen, N., Mähönen, T. A. , Jasinskaja-Lahti I., & Lipponen J. (2020) (tai aiemmat painokset). Johdatus sosiaalipsykologiaan. (3. tai uudempi painos). Edita.
Saatavilla myös e-kirjana (2020 11. painos). Luvut 10 ja 14, Luku 10: Asenteet, päätöksenteko ja käyttäytymisen muutos. JA Luku 14: Ennakkoluuloisuus ja ryhmien väliset suhteet.
Vaihtoehtona Helkaman ym.:n teoksen lukuun 14 on seuraava julkaisu:
Mäkinen, V., & Nortio, E. (2020). Tutkimuskatsaus myönteisten ryhmäsuhteiden edistämiskeinoista. Policy Brief 4, Syrjintä Suomessa -sarjan julkaisu. Oikeusministeriö.
SEKÄ valitaan kaksi neljästä moninaisuutta koskevasta julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).
B) Vammaisuus käsitteellisenä ja kokemuksellisena ilmiönä
Vehmas, S., & Mietola R. (2022). Vaikeasti kehitysvammaisten arki ja ihmisyys. Gaudeamus. Luvut 1, 3-5 sekä 8. Myös e-kirja.
Tanskanen, J. (2023).Kulttuurin diagnostisoitumisen tutkimus kulttuuriteoreettisesta näkökulmasta - teoreettis-metodologisia haasteita. Teoksessa A. Tammela, P. Hämeenaho, J. Eronen & J. Eilola (toim.), Hyvinvointi koettuna, kuvattuna ja tulkittuna. Luku 3 (s. 33-49). Jyväskylän yliopisto, JYU Studies 3. https://doi.org/10.17011/jyustudies/3
SEKÄ valitaan kaksi neljästä vammaisuutta käsittelevästä julkaisusta (tarkemmat tiedot Moodlessa).
C) Inklusiivinen pedagogiikka ja osallisuus
Takala, M., Äikäs, A., & Lakkala, S. (2020). Mahdoton Inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. PS-kustannus. OSA I, luvut 1-3, OSA II, luku 4. Myös e-kirja.
Nivala, E. (2021). Osallisuuden vahvistaminen yksinäisyyden ehkäisemisenä varhaiskasvatuksessa. JECER 10(1), 33-59. https://journal.fi/jecer/article/view/114149
D) Opettajan opintojakson alkaessa tarjoama mahdollinen materiaali
Tarkemmat opiskeluohjeet löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumiseen liittyvissä ongelmatapauksissa voit ottaa yhteyttä Opiskelun palvelupisteelle:
help.jyu.fi
029 441 8080 (arkisin klo12-15)