ERIP104, Oppimisen vaikeuksien määrittely ja tunnistaminen (5op), JYU avoimen yhteistyöoppilaitos
Verkko-opiskelu
Opintopisteet: 5 op
HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.
Opintojaksolla tutustut erilaisiin oppimisen vaikeuksiin, syihin, piirteisiin ja arviointiin. Ymmärrät taitojen ja oppimisedellytysten yksilöllisen vaihtelun.
Verkko-opetustoteutuksessa on sekä oppimistehtävä (5 op) että verkkotentti (5 op), ensisijainen suoritustapa on oppimistehtävä. Se on avoinna 1.8.2025-31.7.2026 ja tehtäviä voi palauttaa Moodleen oman aikataulun mukaan. Oppimistehtävä koostuu osatehtävistä, osassa on parityömahdollisuus.
Valmiita oppimistehtäväkokonaisuuksia otetaan arviointiin 27.10., 1.12., 9.2., 2.3., 7.4., 11.5., 15.6., 7.7. ja 31.7. Ellei sinun ole mahdollista tehdä oppimistehtävää, niin voit valita sen sijasta verkkotentin (5 op). Verkkotentti on kaksi kertaa: 9.6. (ti) klo 16:30-22:30 ja 23.7. (to) klo 16:30-22:30. Kyseessä on open book -tentti, jossa omat muistiinpanot ja materiaalit saavat olla mukana. Tenttiaika on kuusi tuntia.
Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali (muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa):
1. Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (2019). Kehityksen yksilöllisyyden ymmärtäminen ja oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 22-39). Niilo Mäki Instituutti.
2. Ahonen, T., Kere, J., & Parviainen, T. (2019). Oppimisvaikeuksien perinnöllinen ja neurokognitiivinen tausta. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 102-127). Niilo Mäki Instituutti.
3. Aro, M. (2018). Lukivaikeudet. Tallenne. LUKILOKI.
4. Aro, T., Ahonniska-Assa, J., Aro, M., & Ahonen, T. (2019). Oppimisen vaikeuksien tunnistaminen ja arviointi. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 40-64). Niilo Mäki Instituutti.
5. Aro, M., & Lerkkanen, M.-K. (2019). Lukutaidon kehitys ja lukemisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 252-289). Niilo Mäki Instituutti.
6. Berggren, K. (2018). Lapsen itsesäätelykyky ja ADHD. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 119-137). PS-kustannus.
7. Heikkilä, R. (2018). Lukivaikeuksien arvioiminen. Podcast. LUKILOKI.
8. Koponen, T. Salminen, J., & Sorvo, R. (2019). Matematiikan perustaitojen oppimisvaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 324-349). Niilo Mäki Instituutti.
9. Korpilahti, P., Pihlaja, P., & Lindevall, P. (2022). Puheen, kielen ja kommunikoinnin kehityksen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 207-226). PS-kustannus.
10. LukiMat. Tietoverkkovälitteinen peruslukutaidon sekä matematiikan oppimisvalmiuksien oppimis- ja arviointiympäristö (n.d.). Niilo Mäki Instituutti. Saatavilla http://www.lukimat.fi/etusivu
11. Mononen, R., Aunio, P., Väisänen, E., Korhonen, J., & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-kustannus. [Luku 2 Matemaattiset oppimisvaikeudet ja luku 4 Matemaattisten taitojen kehityksen ja oppimisen arviointi.]
12. Närhi, V. (2018). ADHD-oireinen lapsi koulussa. Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 140-156). PS-kustannus.
13. Närhi, V., Karhu, A., Klenberg, L., Paananen, M., & Puustjärvi, A. (2019). Tarkkaavuuden, itsesäätelyn ja toiminnanohjauksen vaikeudet. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 350-372). Niilo Mäki Instituutti.
14. Pihlaja, P. (2022). Sosiaalis-emotionaalinen kehitys ja sen vaikeudet. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 161-205). PS-kustannus.
15. Puustjärvi, A., Voutilainen, A., & Pihlakoski, L. (2018). Mitä on ADHD? Teoksessa K. Berggren & J. Hämäläinen (toim.), ADHD-käsikirja (s. 13-40). PS-kustannus.
16. Viholainen, H., & Asunta, P. (2022). Motorisen oppimisen vaikeudet lapsen arjessa. Teoksessa P. Pihlaja & R. Viitala (toim.), Varhaiserityiskasvatus (3. uudistettu painos, s. 271-285). PS-kustannus.
Tarkemmat opiskeluohjeet löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumiseen liittyvissä ongelmatapauksissa voit ottaa yhteyttä Opiskelun palvelupisteelle:
help.jyu.fi
029 441 8080 (arkisin klo12-15)