ERIP105, Oppimisen tukeminen (5op), JYU avoimen yhteistyöoppilaitos
Verkko-opiskelu
Opintopisteet: 5 op
HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.
Opintojakso antaa sinulle valmiuksia ymmärtää oppimisen tuen periaatteita ja menetelmiä. Tutustut erilaisiin tuen malleihin sekä tutkittuihin pedagogisen tuen menetelmiin. Esimerkiksi tieto tehokkaista tukimenetelmistä voi auttaa sinua suuntaamaan resurssejasi olennaiseen ja se puolestaan voi lisätä työn mielekkyyttä.
Opintojakso toteutetaan verkko-opiskeluna, johon sisältyy pari-/ryhmätehtävä yhteistyöoppilaitoksessa. Aikataulu mahdollistaa joustavan aloituksen yhteistyöoppilaitoksen tarpeen mukaan (hakijoille pikaryhmä), pääsääntöisesti työskentely ajoittuu keväälle 2026 (ryhmäosuus valmis toukokuussa).
Opetusohjelmassa oleva oppimateriaali (muutokset mahdollisia, tarkemmat tiedot Moodlessa):
Aro, M. (2018). Tukivastemalli ja tuen vaikuttavuuden seuranta. LUKILOKI.
Aro, T., & Nurmi, J.-E. (2019 tai uud.). Motivaatio, tunteet ja oppiminen. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 128–147). Niilo Mäki Instituutti.
Björn, P., Aro, M., & Koponen, T. (2018). Matematiikan oppimisvaikeuksien tutkimusperustainen tuki. Teoksessa J. Joutsenlahti, H. Silfverberg & T. Räsänen (toim.), Matematiikan opetus ja oppiminen (s. 184–201). Niilo Mäki Instituutti.
Kinnunen, A.-M., Aro, M., Närhi, V., & Savolainen, H. (2021). Tukivastemallilla selkeyttä ja vaikuttavuutta oppimisen ja koulunkäynnin tukeen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI-Bulletin, 31(2), 106–115.
Parrila, R., Gadsden, D., & Aro, M. (2019 tai uud.). Näyttöön perustuva tuki oppimisen vaikeuksissa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 66–76). Niilo Mäki Instituutti.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. (2014). Opetushallitus. Saatavilla https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tiedot [luku 7]
Roiha, A., & Polso, J. (2023). Onnistu eriyttämisessä. Toimivan opetuksen opas. PS-kustannus. [Osat 1 ja 2, sivut 16-201.]
Savolainen, H., Närhi, V., & Savolainen, P. (2019 tai uud.). Myönteisten käyttäytymismallien tukeminen opetuksessa. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 194–205). Niilo Mäki Instituutti.
Siiskonen, T., Lerkkanen M.-K., & Savolainen, H. (2019 tai uud.). Oppimisen tukeminen. Teoksessa T. Ahonen, M. Aro, T. Aro, M.-K. Lerkkanen & T. Siiskonen (toim.), Oppimisen vaikeudet (s. 78–98). Niilo Mäki Instituutti.
Sirkko, R., Takala, M., & Muukkonen, H. (2020). Yksin opettamisesta yhdessä opettamiseen: Onnistunut yhteisopettajuus inkluusion tukena. Kasvatus & Aika, 14(1), 26–43.
Talja, E., & Iisakka, R. (2020). Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 1: Opettajajohtoiset menetelmät. TUVET-hanke. Saatavilla https://blogs.uef.fi/tuvet-materiaalipankki/wp-content/uploads/sites/107/2020/11/tuvetraportti_osa1_web.pdf
Talja, E., & Iisakka, R. (2020). Tutkimusperustaiset opetusmenetelmät vaativassa erityisessä tuessa – kirjallisuuskatsaus. Osa 2: Ikätoverien tukeen perustuvat menetelmät. TUVET-hanke. Saatavilla https://blogs.uef.fi/tuvet-materiaalipankki/wp-content/uploads/sites/107/2020/11/tuvetraportti_osa2_web.pdf
Tarkemmat opiskeluohjeet löytyvät Moodlesta.
Ilmoittautumiseen liittyvissä ongelmatapauksissa voit ottaa yhteyttä Opiskelun palvelupisteelle:
help.jyu.fi
029 441 8080 (arkisin klo12-15)