KIKP2014, Kirjoittaja lukijana ja tutkijana (5 op), JYU avoimen yhteistyöoppilaitos
Opintopisteet: 5 ects
HUOM! Nämä opinnot järjestetään avoimen yliopiston yhteistyöoppilaitoksessa. Ota yhteyttä ensin yhteistyöoppilaitokseen ja ilmoittaudu opintoihin vasta saatuasi sieltä ilmoittautumisohjeet.
Opintojakso suoritetaan yhteistyöoppilaitoksesta saatavan ohjeistuksen mukaisesti.
Kirjallisuus:
Arminen, E. 2020. Tunnustuksia ja somehulinaa. Blogit kirjailijoiden ammatillisen itsemäärittelyn paikkana. Teoksessa Arminen, E., Logrén, A. & Sevänen, E. (toim.) Kirjallinen elämä markkinaperustaisessa mediayhteiskunnassa. Tampere: Vastapaino, 83-113.*
Kaakinen, J. K. 2022. Lukemisen vaikutukset: emootiot, uppoutuminen ja sosiaalinen kognitio. Teoksessa Kosonen, P. & Ihanus, J. (toim.) Hoitava lukeminen. Teoreettisia ja käytännöllisiä näkökulmia lukemistyöhön. Helsinki: Basam Books, 111-125.*
Koistinen, A.-K., & Bister, S. 2023. "Luonto on lyyrinen mahdollisuus". Luova kirjoittaminen osana ympäristölukutaitoa. AVAIN - Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti, 20(4), 40-59.*
Koskimaa, R. 2020. Ihan kuin kirja, mutta parempi! Hybridikirjoja lapsille ja aikuisille. Teoksessa Ahvenjärvi, K., Joensuu, J., Helle, A. & Karkulehto, S. (toim.) Paperinen avaruus. Näkökulmia kirjaesineen ja kirjallisuuden materiaalisuuksiin. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 128, 81-92.*
Kässi, P. 2018. Pelikäsikirjoittamisen vaikea taito. Noesis 20.9.2018.*
Laakso, L-K. 2022. Ainakin polku, sammal ja vapaus kirjoittaa - Kohti terapeuttista luontokirjoittamista. Teoksessa Ihanus, J. (toim.) Terapeuttinen kirjoittaminen. Helsinki: Basam Books, 369-381.*
Lummaa, K. 2015. Picoides tridactylus. Lajin poettinen kuvaus. Teoksessa Aaltola, E. & Keto, K. (toim.) Eläimet yhteiskunnassa. Helsinki: Into, 133-150.*
Marttinen, H. Tämä paperi ei soi eikä laula. Multimodaalisuus, mediarepresentaatiot ja medioidenvälisyys Veera Salmen Puluboi ja Poni -sarjassa. Teoksessa Piippo, L. & Kilpiö, J-P. (toim.) Intermediaalinen kirjallisuus. Nykykulttuurin tutkimuskeskuksen julkaisuja 132, 31-62.*
Nyqvist, S. 2020. Kenen sanat ja tarinat? Tietokirjallisuus kaunokirjallisuuden lähteenä. Teoksessa Virtanen, M. T., Hiidenmaa, P. & Nummi, J. (toim.) Kertomuksen keinoin. Tarinallisuus mediassa ja tietokirjallisuudessa. Helsinki: Gaudeamus, 23-50.*
Roiha, T. 2019. Crossing the magical barriers of art. Social class, authorship and capital in the contemporary Finnish literary field. Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift, 22(1), 50-71.*
Suomalainen, R. 2023. Kirjallinen maku osana lukijan omakuvaa. Teoksessa Hiidenmaa, P., Lindh. I., Sintonen, S. & Suomalainen, S. (toim.) Lukemisen kulttuurit. Helsinki: Gaudeamus, 207-222.*
Sutinen, V. 2022. Vaivan arvoista: Esseitä poikkeuskirjallisuudesta. Luku Ääne(e)n lukemisesta. Helsinki: Avain, 167-187.*
Talaskivi, K. 2019. Äidinkieli ja kuuluminen Suomen muunkielisten kirjailijoiden kielivalinnoissa. Kulttuurintutkimus, 36(2), 3-13.*
Tapionkaski, S. 2018. Miten kirjoittaa mahdollisista minuuksista? Fanifiktio spekulatiivisena omaelämäkerrallisena kirjoittamisena. Teoksessa Mäntynen A. ym. (toim.) Kirjoittamisen Käänteitä. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, 85-105.*
Lisäksi muuta opettajan antamaa materiaalia.
* = saatavilla sähköisenä
Ilmoittautumiseen liittyvissä ongelmatapauksissa voit ottaa yhteyttä Opiskelun palvelupisteelle:
help.jyu.fi
029 441 8080